W ramach projektu Anchors for the Future powstała nasza nowa gra planszowa, która rozwija umiejętności potrzebne w dorosłym życiu! To gra edukacyjna oparta na współpracy i kreatywnym rozwiązywaniu wyzwań podczas podróży po oceanach. Gra Anchors jest gotowa do pobrania!
Gra Anchors – o czym jest i dla kogo?
Uczestniczki, tworząc drużynę, trenują podejmowanie decyzji, uczą się krytycznego myślenia i budują pewność siebie. Zaprojektowałyśmy grę dla dziewcząt w wieku 13-19 lat. Nadaje się też do innych grup docelowych, polecamy zastosowanie własnych zmian i ulepszeń, aby dostosować je do potrzeb grup. Rozgrywka jest prowadzona przez mistrzynię/ mistrza gry – osobę dorosłą, która ma wiedzę i doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą. Może w niej uczestniczyć maksymalnie 6 osób – stanowią one jedną drużynę, nie rywalizują ze sobą.
Jakie umięjetności rozwija gra Anchors?
Chcemy pomóc dziewczynom zrozumieć, że funkcjonują w pewnych ramach, które mogą zmienić. Aby chciały to zrobić lub w ogóle miały taką możliwość, potrzebują kotwic, czyli umiejętności/zdolności, które pomogą im poczuć się bezpiecznie w nowej sytuacji i w nowych ramach.
Dziewczynki od najmłodszych lat są uczone ściśle określonych zachowań. Istnieją konkretne oczekiwania odnośnie do tego, co i w jaki sposób powinny robić. Do pewnego momentu muszą podążać drogą wyznaczoną im przez opiekunów i inne osoby dorosłe, ale potem dochodzą do etapu, w którym to od nich zaczyna zależeć, w jakim kierunku pójdą – czy wybiorą nową ścieżkę, czy będą kontynuować tę znaną. W tym procesie spotykają się z oczekiwaniami społecznymi, a także z presją otoczenia, rodziny i znajomych – lepiej wybrać coś typowego niż inną, nieznaną drogę (zawodową lub osobistą), która nie jest sprawdzona ani przetestowana przez kogoś bliskiego. Pojawia się też problem stereotypów płciowych – co trzeba zrobić, jeśli jest się mężczyzną czy kobietą, czego nie należy robić itp. W ten sposób marnuje się potencjał dziewczyn – mogłyby osiągnąć więcej w dziedzinach, które nie są dla nich oczywistą ścieżką. Jeśli mogą dokonać świadomego wyboru drogi życiowej, możemy się spodziewać poprawy ich samopoczucia i zdrowia psychicznego.
Głównym celem projektu Anchors for the Future jest dostarczenie dziewczynom kompetencji, które pomogą im w procesie zakotwiczenia się w świecie. Kolejny cel to uzmysłowienie im, że te umiejętności są potrzebne – pomagają w podejmowaniu świadomych decyzji, radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami i zachęcają do refleksji. Kompetencje potrzebne do rozwinięcia kotwic:
- Krytyczne myślenie.
- Kierowanie sobą.
- Prawo do popełniania błędów.
- Umiejętność podejmowania własnych decyzji.
- Samoświadomość.
- Umiejętność proszenia o pomoc.
- Zdolność pozyskania sojuszników.
Skąd mogę pobrać grę Anchors?
Gra powstała w ramach projektu Anchors for the Future realizowanego i finansowanego w ramach programu ERSAMUS+, KA2 – Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk, KA205 – Partnerstwa strategiczne w sektorze młodzieży programu Erasmus Plus. To oznacza, że jest dostępna bezpłatnie w modelu Print & Play (wydrukuj i graj).
Gra „Anchors” jest dostępna w językach: polskim, angielskim, czeskim, hiszpańskim, portugalskim i ukraińskim. Wszystkie wersje są dostępne na oficjalnej stronie projektu.
Gra Anchors to nie wszystko!
Jasne, można tylko rozegrać grą, ale materiałem uzupełniającym jest krótka i treściwa publikacja „Sparks” oparta na wywiadach z dziewczynami. Opowiedziały nam o tym, jak odbierają umiejętności-kotwice, jakie mają z nimi doświadczenia i zwiazane przemyślenia. To lekka i pouczająca lektura, z którą warto zapoznać się w wolnej chwili. Istnieje także wersja czeska i angielska. Obie dostępne tutaj.
Zapraszamy po więcej pigułek wiedzy, wskazówek, narzędzi i dobrych praktyk w pracy z dziewczynami na platformę edukacyjną, również powstałą w ramach projektu Anchors for the Future.